torsdag 29. oktober 2009

Jeg vil se meg i speilet hver kveld og vite med meg selv at jeg har gjort det jeg kan

Hannah Barag er modig. Hun er 74 år gammel, pensjonist og fredsaktivist. Hun elsker landet sitt, Israel og for henne er det viktig å få sagt at Israel har rett til å eksistere, selv om hun ikke liker alt den Israelske staten gjør. I Israel er hun født og oppvokst, her har hun bodd det meste av sitt voksne liv og her hadde hun planlagt å ha en rolig tilværelse som pensjonist.

Men rolig er ikke Hannahs liv, siden 2001 har hun vært aktiv i Machsom Watch. Det er som å ha en fulltids jobb, sier Hannah, en ubetalt en. Machsom betyr barriere på hebraisk og det er det ordet den Israelsk regjeringen bruker på alle de over 500 kontrollpostene som finnes inne på Vestbredden og mellom det som Israel anser å være grensen mellom Vestbredden og Israel.

Machsom Watch er en kvinneorganisasjon som setter fokus på det som skjer ved kontrollpostene, særlig i forhold til hvordan soldatene oppfører seg. Den opprinnelige tanken var at oppførselen til soldatene ville bli bedre dersom noen som kunne vært deres bestemødre holdt øye med dem. Machsom watch er i mot okkupasjonen og arbeider for menneskerettigheter inne i det okkuperte. Kvinnene i Machsom Watch er eldre og de er ikke mange aktive medlemmer, men de som er aktive, stiller trofast opp på kontrollposter hver morgen for å observere og for å gjøre det de kan.

Og de kan gjøre en hel del. Som israelske statsborgere har de tilgang til å ta opp saker med den israelske siviladministrasjonen, de kjenner systemet ut og inn, og kan hjelpe til med å løse mange enkeltsaker som å hjelpe personer som av en eller annen grunn er blitt svartelistet og dermed ikke kan få tillatelse til å komme inn i Israel. De har ikke makten som trengs til å fjerne kontrollpostene, men ved å jobbe med systemet, klarer de at enkelte palestinere får en mer human behandling i et inhumant system.

Hannah har gjort arbeidet i Machsom watch til sin livsoppgave, men det har sin pris; Soldatene ute på kontrollpostene og den vanlige israeler ser på henne som en forræder, mange venner har vendt henne ryggen og hun har blitt truet på livet av israelske bosettere i eget hjem. Hun forteller at mange av medlemmene i Machsom watch har gått trette, de orker ikke mer, stigmatiseringen i eget samfunn gjør at de ikke holder ut. Når vi spør Hanna om hvorfor hun holder ut, svarer hun raskt; - Jeg gjør det for min egen del, jeg vil se meg i speilet hver kveld og vite med meg selv at jeg har gjort det jeg kan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar